1987

گزارش رویداد تیم سازی به کمک بازی های فکری

دراین رویداد تیم سازی و توسعه آن، از اولین و مهمترین چالشهای هر مدیر در دنیای کسب وکار است و میتواند سنگ بنای موفقیت شما باشد. هر مدیر باید بداند که پیدا کردن استعدادهای برتر و جذب آنها، بدون ساختن گروه و هویت گروهی موفق، نمی تواند تاثیر چندانی در دستیابی به اهداف داشته باشد.
خوشبختانه به دلیل اهمیت مهارت تیم سازی و کار تیمی، کارشناسان زیادی روی این حوزه متمرکز شده اند و روشهای مفیدی برای ساخت تیم و پیشبرد کار تیمی ارائه کرده اند. در این خصوص دکتر مسعود نصیری مدیریت کافه گفت تیم سازی به فرآیند پیچیده ای نیاز ندارد؛اما باید اعتراف کنیم که ساخت تیمی که به معنای واقعی افرادی همدل داشته باشد و بتوانند به صورت پایدار با یکدیگر برای رسیدن به اهدافشان تلاش کنند، به هوش و زیرکی نیاز دارد .شما باید در درجه اول مدیر و رهبر خوبی باشید تا بتوانید اعضای تیمتان را دور هم جمع کنید. اگر صفات رهبری را در خودتان میبینید و از طرفی میدانید که میتوانید به عنوان راهنما در کنار اعضای تیم باشید. 


دکتر سهراب دل انگیزان عضو هیات علمی و فعال حوزه کارآفرینی گفت هیچ چیزی به اندازه داشتن مدیر عبوس و بداخلاقی که دائما به دنبال مچگیری از اعضاست، نمیتواند برای تیم مخرب باشد. اگر دوست دارید مدیری کارآمد و رهبری اثرگذار باشید، باید برای اعضای تیم انگیزه ایجاد کنید .اصولا ایجاد انگیزه در تیم کار سختی است؛ چون قبل از آن باید میان اعضای گروه وابستگی متقابل، احترام و اعتماد ایجاد کرده باشید. برای این کار تلاش کنید تا زمانی را برای گوش دادن به صحبت های اعضای تیم اختصاص دهید. جلسات طوفان فکری یکی از بهترین راهها برای صحبت با تیم و دریافت نظرات آنهاست. با این کار به اعضا نشان میدهید که نظراتشان برای شما اهمیت دارد. گوش دادن به اعضای تیم در کنار جشن گرفتن موفقیتها، تشویق آنها برای رسیدن به اهداف کوچک میتواند در عین ایجاد حس انگیزه، به آنها اعتماد به نفس بدهد. مجموع این احساسات در نهایت باعث ایجاد حس همدلی و وفاداری میان اعضای گروه خواهد شد . سعی کنید علاوه بر آموزش، به اعضای تیم فرصت دهید تا با
چالشهای بزرگ مواجه شوند و در این میان، نقش حامی را بازی کنید. با این کار هم به اعضای تیم کمک کرده اید تا دانش خود را توسعه دهند و هم قدمی بزرگ برای رسیدن به اهدافتان توسط تیم برداشته اید.

توصیه هایی مهم برای توسعه کار تیمی
 

  • اصل شفافسازی دستورالعملها را به صورت جدی رعایت کنید.
  • به روشهای کار و برقراری ارتباط میان اعضای تیم توجه کنید و از پلتفرمهای نوین برای تقسیم کار یا بهبود ارتباط بهره بگیرید.
  • وظایف حل مسئله را به تیم موکول کنید. اجازه دهید اعضای تیم با یکدیگر روی پیدا کردن راه حل کار کنند.
  • همیشه راه را برای توسعه ارتباطات باز بگذارید. یادتان باشد که نیاز نیست هر جلسه برگزار کنید؛ اما توجه کنید که همیشه راه برای دریافت پیشنهادات و انتقادات باز بماند. مدیری در اتاق خود را به روی کارمندان میبندد، هرگز نخواهد توانست رهبری موفق و موثر باشد.
  • استانداردهای عملکرد واحدی تعریف کنید و هر ماه میزان دستیابی به اهداف را با آن استانداردها بسنجید. خوب است برای هر کاری، استانداردهایی که با کمیت قابل سنجش باشد تعریف کنید تا بتوان آن را بهتر و ملموستر درک کرد.
  • برای تعیین هدف از اجماع استفاده کنید. تلاش اصلیتان بر این مبنا استوار باشد که در برنامه ریزی برای تک تک مراحل کار حتما از کمک اعضای تیم بهره بگیرید.
  • قوانینی اساسی برای تیم تعیین کنید و آن را به مثابه هنجار جا بیندازید. این قوانین میتوانند به سادگی وقت شناسی در رسیدن به جلسات یا به پیچیدگی تعریف دستورالعمل کار باشند.
  • روشی برای رسیدن به اجماع پیدا کنید و به آن پایبند باشید.
  • گوش دادن به نظرات و طوفان فکری را ترویج و توسعه دهید. به کارمندان آموزش دهید که دربرابر انتقادات یا ایده های مخالف گارد نداشته باشند و به سادگی نظرات خود را با دیگران درمیان بگذارند.

شناسه : 7730604