معرفی دانشکده

تغییر و تحولات سریع در عرصه علم و گسترش روز افزون فناوری­های نوین ضرورت روزآمد سازی و همگام بودن کشور با این پیشرفت ها را بیش از پیش ضروری ساخته است. پیشرفت بسیاری از حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های نوین در گرو توسعه پژوهش­های بین رشته ای و همکاری متخصصین رشته‌های مختلف است. این نوع توسـعه، باعـث تعامـل میـان دو یـا چنـد رشـته و زمینه سـاز توانمندی علوم برای حل مشـکلات چند وجهی می­شود. توسعه آموزش و پژوهش­های بین رشته ای موجب بسط و گسترش مدل­های رشـته های مختلف برای ایجاد مدل­های جدید و تسهیل کننده فراینـد حـل یک مسئله چند وجهی با این مدل های نوین است که قبلا بوسـیله مدل­های یکرشـته قابل حل نبوده است. گرایش­های بین رشته‌ای بـرای شـتاب بخشـیدن بـه رونـد توسـعه علمـی و نیـز توسـعه علـوم کاربردی، یکی از ارکان سیاسـت­های علمـی کشـور است.
از طرفی امروزه ایجاد یک ارتباط هدفمند بین دانشگاه ها و صنعت با هدف توسعه فناوری یکی از اهداف سیاست جامع علوم و فناوری کشور است. امروزه شاهد هستیم که دانشگاه­های توانمند علاوه بر گسترش کمی و کیفی ماموریت های آموزشی و پژوهشی خود، عهده دار توسعه فزاینده در نوآوری و فناوری نیز هستند. تحقیقات بسیاری بیانگر آن است که امروزه به دلیل پیشرفت سریع فناوری، پیچیده تر شدن فناوری­های نوین و رقابت شدید صنایع در سطح جهانی، پیشرفت صنایع در این رقابت سنگین جز در تعامل با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تحقق نمی یابد.
دانشجویان تحصیلات تکمیلی یکی از ظرفیت های وسیع مجموعه آموزش عالی کشور در پژوهش های بنیادی و پژوهش های کاربردی هستند. هدایت پارسای دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سمت تولید و بکارگیری فناوری­های نوین، توسعه پژوهش کاربردی و نهایتا حل مشکلات و رفع نیازهای پژوهشی صنایع و دستگاه های دولتی یکی از سیاست های مهم دولت و وزارت عتف می باشد که جزییات آن در سند الزامات هدفمندی پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی (ابلاغیه شماره ۵۳۹۶۳ا/۹ مورخ ۰۳/۰۴/۱۳۹۹ ) آمده است.

به دلایل ذکر شده امروزه کشور عزیز ما نیاز فراوانی به توسعه و بکارگیری فناوری های نوین علوم و مهندسی دارد. دانشکده‌ علوم و فناوری های نوین به عنوان یک نمونه از دانشکده نسل جدید، تلاش دارد که نمونه ای از گذار به یک دانشگاه کارآفرین باشد که علاوه بر وظایف قبلی خود در جهت توسعه و بکارگیری فناوری های نوین، پژوهش های کاربردی تقاضا محور و پارسای هدفمند دانشجویان تحصیلات تکمیلی حرکت نماید.

از اهداف دانشکده علوم فناوری های نوین دانشگاه رازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. توسعه رشته-گرایش های بین رشته­ای در سطح تحصیلات تکمیلی به منظور توسعه پژوهش های کاربردی بین رشته ای 
  2. ایجاد بستر لازم جهت اجرای پژوهش های کاربردی و فناوری­های نوین
  3. ایجاد الگوهای ساختاری در جهت هدفمندی پارسای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پژوهش کاربردی
  4. استفاده از ایده‌های نوین و خلاقانه نخبگان در ایجاد فرصت‌های شغلی
  5. استفاده از پتانسیل سایر رشته های موجود در دانشگاه در جهت پارسای هدفمند دانشجویان تحصیلات تکمیلی


در حال حاضر رشته-گرایش های زیر در این دانشکده فعال است:

  1. مقطع دکتری رشته ریز زیست فناوری
  2. مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک
  3. مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیکی
  4. مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی انرژیهای تجدیدپذیر
  5. مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد گرایش تجارت الکترونیک
  6. مقطع کارشناسی ارشد رشته نانو فناوری گرایش نانو مواد