363

مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه برگزار شد

ه گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه، پنجم دی ماه ۱۳۹۸ با حضور مسئولان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، پژوهشگران، فناوران، اساتید دانشگاهی و دانشجویان، در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

 

 

دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه رازی در ابتدای این مراسم، ضمن خیر مقدم به میهمانان، طی سخنانی اظهار داشت: هفته پژوهش را به همه افراد فعال در این عرصه که زندگی و عمر خود را به تلاش و مجاهدت علمی پیوند زده‌اند تا شعار «اَلعِلمُ سُلطان: علم، قدرت است» را در فضای جامعه طنین‌انداز کنند، تبریک عرض می‌نمایم.

ایشان با اشاره به نیم قرن فعالیت چشمگیر دانشگاه رازی در عرصه علم، دانش و فرهنگ، افزود: امروز در جایی گرد آمده‌ایم که بیش از ۴۵ سال است به نام علم، فرهنگ و اندیشه ساخته شده و در این فضا افراد بزرگواری طلیعه‌دار علم و اندیشه بوده‌اند، دانشگاه رازی به قدمت ۴۵ ساله خود افتخار می‌کند که محل تعاملات و تجمع این عزیزان باشد و بسیاری از مردم با این محفل علم و فضیلت پیوند عاطفی دارند.

جامعه دانش‌بنیان رویکرد دانشگاه رازی

دکتر اعلمی‌آل‌آقا یادآور شد: دانشگاه رازی با افتخار امروز یک فضای دانش‌بنیان است و دغدغه‌مندانه توسعه را در قالب فناوری‌ها و پژوهش‌های ارزشمند تعقیب می‌کند. امروز شاهد پیوندی از  حضور مسئولین، فعالین عرصه پژوهش و نمایندگان محترم هستیم.

 

 

ایشان هفته پژوهش و فناوری را فرصتی برای ارزیابی و مرور تلاش‌های یکسال اخیر در عرصه پژوهش و فناوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: فرصت‌ها و منابع لایزال نیستند و به سرعت می‌گذرند. در فضای امروز آنچه که باعث نجات کشور می‌شود «اقتدار علمی» است، خوشبختانه امروز نگاه همه مسئولان به این سمت است که فضای دانش‌بنیان و فناورانه را در همه محافل علمی تقویت کنیم.  

دکتر اعلمی‌آل‌آقا یادآور شد: امروز این بحث مطرح است که چگونه جامعه‌محور بودن فضاهای دانشگاهی و تعاملات بین جامعه و دانشگاه را بیشتر تعمیق ببخشیم و  برای تعمیق و اثربخش شدن هرچه بیشتر این ارتباط از چه ابزارها و روش‌هایی استفاده کنیم. این مسیر حتما سختی‌ها و مرارت‌های خاص خود را دارد اما اگر این دغدغه‌مندی از تصویب قوانین مناسب گرفته نشود و علم‌محوری به مسئولان منتقل نشود و مسئولین دانشگاه و اعضای هیات علمی پای کار نیایند، این اتفاق مبارک شکل نمی‌گیرد.

این مقام مسئول بیان داشت: تغییرات در فضای امروز محسوس است، همه بزرگوارانی که از نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری که به همت عزیزان ما در پارک علم و فناوری و دانشگاه‌ها برپا شد، بازدید کردند، اذعان داشتند که  نمایشگاه امسال تغییرات محسوسی داشته که ناشی از همین تغییر رویکرد در ذهن و فکر افراد است. امروز ما شاهد این هستیم که انتخاب روش‌ها و منش‌های دانش‌بنیان یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه از درخشش دانشگاه رازی در رده‌بندی اخیر دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: باید به مردم فرهنگ‌دوست استان تبریک عرض نمایم که آموزش عالی استان از جایگاه مناسبی در رنکینگ کشوری برخوردار است. طی روزهای اخیر بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه رازی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام جایگاه بسیار ارزشمندی را کسب کرده‌اند، بر این اساس دانشگاه رازی در بین دانشگاه‌های کشور پس از ۲ دانشگاه شهر تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و گیلان در جایگاه هفتم قرار گرفته است و این موفقیت در شرایطی است که قدمت دانشگاه‌های اصفهان و شیراز چند دهه از این دانشگاه بیشتر است.

ایشان یادآور شد: این ظرفیت متاسفانه در مسیر بهره‌برداری برای رفع ناهنجاری‌ها و ایجاد ارزش افزوده در صنعت استان به کار گرفته نشده است،  امروز تولید ناخالص استان در رده بیست تا سی‌اُم استان‌ها است در حالیکه علم و پژوهش دانشگاه‌های استان در رده ۱۰ استان اول کشور قرار دارد و این عدم تناسب بدین معنی است که ارتباط بین جامعه و دانشگاه و مسئولین و دانشگاه نیاز به معماری مجدد سازمانی دارد.

 

 

دکتر اعلمی‌آل‌آقا افزود: اگر اعتقاد داریم که «اَلعِلمُ سُلطان: علم، قدرت است» در مقام عمل نیز هر کدام از ما باید ثابت کنیم و از عزیزانمان در سازمان مدیریت انتظار داریم توجه بیشتری به بحث پژوهش در استان از جهت تخصیص منابع داشته باشند.

ایشان بیان داشت: در شورای آموزش عالی یکی از هدف‌گذاری‌ها به این پیشنهاد منجر شد که در سال پیش‌رو حداقل ۲۰ رساله دکترا با محوریت مسائل استان با همکاری مسئولین انجام شود، اگر این اتفاق بیفتد و عزم مسئولین و دانشگاهیان پای کار باشد چه بسا در سال آینده شاهد تحولات ارزشمند و مبارک‌تری خواهیم بود. ما اعتقاد داریم که این مسیر یک مسیر مقدس و مبارکی است و همه دوستان تلاش خود را خواهند داشت و ضمن تشکر از پژوهشگران دستگاه‌های اجرایی، باید این فضا را با تلاش آن‌ها و اساتید بازسازی کنیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا ابراز امیدواری کرد: همه عزیزان این اهتمام را داشته باشند تا در سال آینده شاهد یک دگرگونی موثرتر در اکوسیستم فناورانه و پژوهشی استان باشیم و از پژوهشگران عزیزی که توانسته‌اند پژوهش‌های خود را در مسیر رفع مشکلات استان و کشور مصروف بدارند تقدیر و تشکر می‌کنیم و آرزو می‌کنم که انشاءالله با تلاش شما عزیزان روز به روز طلیعه علم و مفاخر فرهنگی استان را در سرلوحه افتخارات استان پررنگ‌تر داشته باشیم.

در ادامه دکتر معصومه خان‌احمدی رئیس پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه طی سخنانی، اظهار داشت: در نمایشگاه استانی هفته پژوهش و فناوری استان که از دوم لغایت چهارم دی ماه امسال برگزار شد، ۲۷ دستگاه و دانشگاه و ۷۰ واحد فناور استان، ۳۵۰ دستاورد پژوهشی و فناوری خود را به معرض نمایش گذاشتند.

ایشان افزود: یکی از تفاوت‌های نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته برگزاری ۴۰  نشست تخصصی و ۳۰ مورد مشاوره رایگان تخصصی در حوزه‌های مختلف بود. از دیگر دستاوردهای این نمایشگاه می‌توان به انعقاد ۷ تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دستگاه‌ها و واحدهای فناور شرکت کننده در نمایشگاه و یک مورد انعقاد قرارداد پژوهشی بین یکی از صنایع استان و واحدهای فناوری اشاره کرد.

 

 

دکتر خان‌احمدی بیان کرد: هرچند در نمایشگاه امسال برنامه‌ای برای فروش کالا نداشتیم، اما نزدیک به ۵۰۰ قلم کالا فروخته شد که همین امر باعث شد تا برای نمایشگاه‌های سال آینده روی این مساله هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

ایشان به بخش حمایت از پایان‌نامه‌های دارای قابلیت تجاری‌سازی در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: در مجموع ۴۰ پایان‌نامه با قابلیت تجاری‌سازی در این نمایشگاه ارائه شد که از این تعداد ۶ پایان‌نامه برای اینکه تحت حمایت قرار بگیرند، انتخاب شد.

دکتر خان‌احمدی غرفه دانش آموزی این نمایشگاه را پربازدیدترین غرفه اعلام کرد و گفت: در این غرفه تلاش کردیم تا آخرین دستاوردهای حوزه فناوری را به زبان ساده به دانش آموزان ارائه دهیم. در این غرفه مسابقه ایده‌های دانش آموزی را نیز داشتیم که ۲۸۰ ایده در نمایشگاه ثبت شد و از این تعداد ۵۰ ایده قابل بررسی است.

نمایشگاه‌ پربار هفته پژوهش و فناوری استان کرمانشاه

ایشان تاکید کرد: اذعان داریم که هنوز در برگزاری نمایشگاه‌های هفته پژوهش کاستی‌هایی داریم، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نمایشگاه امسال هفته پژوهش و فناوری یکی از پررونق‌ترین و پربارترین نمایشگاه‌های چندسال اخیر این رویداد بوده است.

در ادامه دکتر شهاب نادری نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی ضمن خیر مقدم به میهمانان اظهار داشت: از دکتر اعلمی‌آل‌اقا ریاست محترم دانشگاه که بانی این مراسم هستند تقدیر و تشکر دارم. همه کشور مدیون شما پژوهشگران عزیز است، در سایه پژوهش است که کشور ما رشد می‌کند.

 

 

ایشان بیان داشت: در سایه علم و توسعه و فناوری است که ما امروز در دنیا حرفی برای گفتن داریم، در همه دنیا کشورها سه دسته ‎هستند یا توسعه‌یافته و پیش‌رونده‌اند، یا در حال توسعه و حرکت‌اند و یا خاموش و بی‌حرکت هستند، امروز جمهوری اسلامی ایران مدیون شما پژوهشگران است که با فعالیت‌های خود سبب شده‌اید در دنیا مطرح باشیم.

دکتر نادری بیان کرد: ما اکنون در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم، باید استراتژی خود را تعریف کنیم و دانشگاه‌ها به سمت توجه به فناوری و تحقیقات کاربردی بروند، تقاضای ما این است که پژوهشگران به ما ایده بدهند تا ما هم بتوانیم در بحث تصویب قوانین کمک ‌کنیم.

باید روحیه پرسشگری را در جامعه تقویت کنیم

 در ادامه دکتر افشین کریمی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه ضمن خیر مقدم به میهمانان طی سخنانی اظهار داشت: توسعه و حل مشکلات جامعه بدون تولید دانش و علم و بها دادن به این دو مقوله امکان‌پذیر نیست، برای اینکه در جامعه‌ مشکلات حل شوند، باید علم واقعی تولید شود و تولید علم واقعی نیازمند به پرسشگری است.

دکتر کریمی شروع نهضت روشنگری در ایران را با پرسشگری دانست و گفت:  زمانی نهضت روشنگری در ایران شروع شد که چراهایی در مورد وضعیت کشور شکل گرفت، مقایسه‌هایی بین ایران و کشورهای توسعه یافته اروپایی شد و جامعه نخبه ایرانی نیز هرکدام جواب‌های مختلفی به این پرسش‌ها دادند.

 

 

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه تاکید کرد: باید روحیه پرسشگری را در جامعه تقویت کنیم، شروع این پرسشگری‌ها باید از آموزش و پرورش باشد و در مدارس دانش‌آموزان را به چرا گفتن تشویق کنیم و از سوی دیگر در دانشگاهایمان به صورت منطقی چرایی‌های جامعه را به بحث بگذاریم تا در نهایت بتوانیم توسعه پیدا کنیم.

ایشان ادامه داد: حجم زیادی از سوالات در ذهن مردم کرمانشاه وجود دارد، مثل اینکه چرا استانی همانند ما با این همه ظرفیت و پتانسیل خدادادی هنوز یک استان توسعه نیافته است و روند توسعه کندی داریم که برای یافتن پاسخ این سوالات باید از جامعه دانشگاهی کمک بگیریم.

دکتر کریمی تاکید کرد: دانشگاه‌های ما باید تلاش کنند تا پژوهش‌ها را به سمت پاسخ دادن به این چراها و مشکلات استان ببرند، اساتید ما باید دانشجویان را تشویق کنند که به سمت انجام کارهای پژوهشی در راستای رفع مشکلات استان پیش بروند.

ایشان ضرورت فضای باز نقد در دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: جامعه‌ای که در آن نقد نباشد، جامعه‌ای مرده است و دانشگاه بهترین فضا برای نقد است، چرا که در دانشگاه‌ها اساتیدی هستند که با استانداردهای علمی می‌توانند در پاسخ به نقد دانشجو جواب‌های منطقی بدهند.

دکتر کریمی در ادامه از اختصاص ۹ میلیارد ریال بودجه پژوهشی در استان خبر داد و افزود: در سطح ملی بودجه‌های کلان و خوبی برای انجام کارهای پژوهشی به وزارتخانه‌ها داده می‌شود، اما متاسفانه پژوهشگران کرمانشاهی هیچ سهمی از این پروژه‌های پژوهشی ندارند که باید برای این مساله رایزنی‌هایی داشته باشیم.

 

 

ایشان با اشاره به برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان کرمانشاه افزود: خوشبختانه در نمایشگاه امسال استقبال بسیار خوبی را از سوی دانشجویان، دانش‌آموزان و حتی سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع استان شاهد بودیم که ما را برای برگزاری نمایشگاه‌های پربارتر در سال‌های آینده تشویق می‌کند.

شایان ذکر است در این مراسم ۵۳ نفر پژوهشگر و ۹ نفر فناور برتر دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، دستگاه‌های اجرایی و مراکز رشد تقدیر شد. تجلیل از ۶ پایان‌نامه قابل تجاری‌سازی ارائه شده در نمایشگاه نیز از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


شناسه : 1028609